Islam

1. Inhoud

  1. Inleiding
  2. Wat is Islam ?
  3. Het dagelijkse leven
  4. Enkele rituelen
  5. De dood
  6. Feesten
  7. Bibliografie

2. Wat is Islam?

De Islam is één van de vijf wereldgodsdiensten. Hij is niet genoemd naar één bepaalde persoon, zoals bij het Christendom. Dat genoemd is naar Jezus Christus. Of het Boedhisme, dat genoemd is naar Buddha.

‘Islam’ betekent “ onderwerping of overgave aan de wil van de enige echte God : Allah ”. Iemand die deze godsdienst beoefent, wordt Moslim genoemd. Dit betekent “ gehoorzaam aan God” en ook “ vredelievend ”.

Zoals wij Jezus kennen, zo kennen zij de profeet Mohammed als verkondiger van het geloof.

Het begin van de Islam loopt gelijk met het begin van het Christendom. Beiden kennen Noach, Mozes, Abraham, Jezus en natuurlijk Mohammed. Mohammed kreeg een boodschap van God : “Er is geen andere God dan Allah en Mohammed is zijn profeet.”

De leer die Mohammed kreeg is dezelfde als die van de profeten van het Oude Testament. Mohammed voerde verschillende Heilige Oorlogen tegen de vijanden van Allah.

Na het Christendom is de Islam de meest verspreide godsdienst ter wereld. Er zijn ongeveer 900 miljoen moslims op de wereld.

3. Het dagelijkse leven.

Moslims eten alleen vlees van dieren die volgens bepaalde regels geslacht zijn. Varkensvlees en alcohol zijn verboden voor hen.Moslimvrouwen moeten zich zedig kleren. In sommige groepen dragen de vrouwen een sluier of een hoofddoek. Hoe streng de regels zijn, hangt af van de manier waarop de Koran wordt uitgelegd en verschilt dus per groep. De Islam verbiedt ook gokken en het maken van afbeeldingen van mensen of andere levende wezens. Daarom worden vaak lettertekens of lijnen en cirkels gebruikt om versieringen aan te brengen. De moslim kalender wordt berekend volgens de stand van de maan.

Het grootste religieuze symbool is de Koran. Dit is te vergelijken met de bijbel. De Koran is het Heilige Boek waarin de plichten van de Moslims tegenover God en hun medemensen staan. En ook de geboden en verboden en de geschiedenis van de Islam. De uitspraken van Mohammed staan in de Soenna.

Moslims leven volgens vijf zuilen :

  • 1. Ze spreken in het openbaar de geloofsbelijdenis uit.
  • 2. Ze bidden vijf keer per dag, met het gezicht naar Mekka, in de juiste houding.
  • 3. Ze vasten één maand per jaar, de Ramadan.
  • 4. Ze geven geld of voedsel aan de armen.
  • 5. Ze proberen één keer in hun leven naar Mekka op bedevaart te gaan.

4. Enkele rituelen

Een eerste ritueel is het GEBED. Wanneer de Moslims bidden, moeten ze eerst zichzelf wassen volgens een bepaalde volgorde.

            

Een tweede ritueel is de BESNIJDENIS.

Moslimjongens worden besneden voor ze zeven jaar oud zijn. Een stukje van de voorhuid van hun penis wordt weggesneden. Pas dan kunnen ze echte mannen worden. In Turkije besnijden ze de jongens op de dag dat Mohammed herdacht wordt. Ze worden dan speciaal aangekleed.

Jongetjes worden op de zevende dag na hun geboorte volledig kaal geschoren. Men laat het haar wegen en het gewicht wordt in zilver aan de armen gegeven. Men wrijft saffraan op het hoofdje. De besnijdenis volgt normaal zo snel mogelijk na de geboorte.

5. De dood

De dood is de afwezigheid van het leven zoals wij dat op aarde kennen. Het is dus geen scheppingsvorm. De dood dient om ons de waarde van het leven te doen beseffen. Voor de Islam is de dood geen eindpunt. Alles ligt in de handen van Allah. Hij beslist wie hij meeneemt naar de hemel of naar de hel.

Na een overlijden wordt het lichaam gewassen en in een soort doeken gewikkeld. Er wordt gebeden en het lichaam moet op de juiste wijze in het graf geplaatst worden.

Het wassen gebeurt heel voorzichtig en volgens een bepaalde volgorde. Daarna wordt het lichaam geparfumeerd met oranjebloesemwater.

Het gebed wordt opgezegd door alle aanwezigen, ook volgens een bepaald ritueel. Eerst zegt men viermaal ‘ Allah is de grootste’ en daarna volgt er een smeekbede voor de overledene en de zegenwensen voor de profeet.
Moslims moeten begraven worden op een islamitische begraafplaats, de diepte van het graf is bepaald en men moet een uitholling maken in de richting van Mekka. De voeten moeten schuin naar beneden liggen, het gezicht naar Mekka.

6. Feesten

Het eerste en belangrijkste feest is het OFFERFEEST. Bij dat feest herdenken de moslims dat Abraham bereid was om zijn enige zoon aan God of Allah te offeren. God vroeg hem zijn zoon te sparen en zond hem een engel met een schaap als offer. Op het offerfeest slacht elke familie een schaap op de voorgeschreven manier. Het vlees wordt verdeeld onder familie, vrienden en de armen.

Het tweede belangrijke feest is het SUIKERFEEST. Dit feest wordt op het einde van de Ramadan ( de vastenmaand ) gehouden. Het wordt gevierd met veel vlees , nieuwe kleren , speelgoed en snoep. Iedereen dankt Allah en deelt met de armen. Mensen gaan bij familie op bezoek en brengen zelfgemaakte zoetigheid mee.

7. Bibliografie

We hebben onze informatie gevonden op :

www.redouan.nl

www.flwi.ugent.be

en ook in :

  • Het verhaal van de Islam ( De Morgen, Paul Lunde )
  • Cursus godsdienst ( Katholieke Hogeschool Leuven, lerarenopleiding )
  • Islam ( boek van de vakleerkracht )
 

50 Responses to “Islam”

  1. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed ik ga het miss ook over doen

  2. IK BEN EN MOSLIM EN ALS WE NAAR DE MOSKEE GAAM DOEN WE OOK DE GEBED VOORAL ALS JE GAATTT BIDDEN EN ALS JE DE KURRAAN GAATT LEZEN
    ik ben een turk en ik kom uit turkije ( logisch)………………………..

    • Ik Ben Turks

      Er zijn ook andere talen Bijv Marokaans Arabisch

  3. kun je misschieneen verhaal of wat anders maken voor onze profeet muhammed sallah ye
    waselem en over hoe hij naar de hemel is gegaan en over onze engelen. :-)

  4. ja ik wil een spreekbeurt over onze heilige profeet Mohammed sallah ye waselem ik wil 10 halen kunnen jullie AUB voor ons doen plesss

  5. i love islam

    ik ben zelf een moslim en jij hebt een super leuke spreekbeurt gemaakt.

  6. mooie werkstuk maar er zijn trouwens 2 miljard moslims en de IS zorgt ervoor dat de moslims een slecht beeld krijgen dus de IS zijn absoluut geen moslims

  7. Sarah LOVE ISLAM

    Hey cool man echt geweldig ik ben ook moslim (marokkaans) maar ik heb er van genoten het was ook heel leerzaam ik wou er ook meer van weten echt leuk DOEI !!!!

  8. Echt heel cool spreekbeurt!ik ben zelf ook een moslima en IS zijn geen moslims.

  9. ana maghrabi

    kan je ook A.U.B verhalen vertelen over profeten en engelen , dan is namelijk iedereen geintreseert en kreeg ik waarschijnlijk een 10!!!!

  10. love moslims

    ik ben een meisje en ik ben ook moslim en ik weet zeker dit wordt mijn beste spreekbeurt inshalla

  11. prachtig ik ben een moslima en ik heb deze spreekbeurt als voorbeeld genomen en als ik een spreekbeurt heb ga ik meteen deze spreekbeurt over islam doen in sha Allah :)

  12. love you allah

    het is heel mooi en ik ga zeker en heel goed spreekbeurt hebben.inshallah

  13. love you moslim elhamdullilah.....

    ik vind het beter dat het iets duidelijker word uitgelegd bijv. over profeet mohammed enzo

  14. eneslover

    ik ben verliefd op een moslims jongen en al heel lang al hij ook op mij maar wij weten niet of we wel verkering mogen van Allah 😂😌😓😍👄😍

  15. weet ik niet

    ik ga het gebruiken voor mijn spreekbeurt

  16. Dankje wel, ik heb een paar woorden van je na gedaan bij mijn spreekbeurt!